Metaverzum, virtuális ingatlanok és az avatárok ruhatára 1. rész

Százezrekért vásárolnak virtuális ingatlanokat. Tízezreket dobnak ki virtuális ruhákra. Mindezt dollárban. Mi zajlik a metaverzumban?

Először is tisztázzuk, hogy mi is az a metaverzum. A kifejezés már jó pár évtizede létezik, de csak néhány hónappal ezelőtt tört be igazán a köztudatba, amikor Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója bejelentette, hogy a cége neve Meta-ra változott. A metaverzum kifejezés a görög meta szóból és a latin univerzumból áll össze. A meta előtag a metakommunikációban egy másodlagos/mögöttes kommunikációra utal. Ehhez hasonlóan a metaverzum egy másodlagos/mögöttes univerzumot jelent.

A Facebook egy olyan metaverzumot képzel el, ami tulajdonképpen egy háromdimenziós virtuális világ, ahol a felhasználók találkozhatnak és beszélgethetnek egymással, dolgozhatnak, tanulhatnak, de akár szórakozhatnak, vagy vásárolhatnak is. Léteznek már kezdetleges formái az effajta virtuális világnak, ilyenek azok a gyerekek körében hatalmas népszerűségnek örvendő számítógépes játékok, mint a Minecraft, a Roblox, a Decentraland, vagy a Fortnite. Ezek a játékok egy virtuális világban zajlanak, amihez a gyerekek az internet segítségével csatlakoznak. A virtuális világban a játékosokat az avatárjuk jeleníti meg, ami tulajdonképpen egy színes figura. A játékosok a karakterük szemén keresztül látják a világot, a többi játékos pedig szintén figuraként jelenik meg. A játék mellett a gyerekek itt találkoznak a barátaikkal, de akár új emberekkel is ismerkedhetnek. Ily módon ezek a platformok nem csak a játékról szólnak, hanem a társasági élet iránti igényeiket is kielégíthetik itt a gyerekek.

A felnőttek is egyre több időt töltenek a számítógépük előtt ülve, az online világban elmerülve mind szabadidejükben, mind a munkavégzés során. A kollegákkal online meetingeken találkoznak és email-ben kommunikálnak, az oktatás is gyakran digitális formában történik, a vásárlást is egyre inkább az interneten intézik, és a legtöbb ember, amikor szabadidejében szórakozni vágyik, akkor is a képernyőt választja. Így logikusnak tűnik a Facebook és mások törekvése, hogy egy olyan virtuális világot hozzanak létre, ahol mindezt egy felületen lehet csinálni, és nem csak passzív résztvevői vagyunk az eseményeknek, hanem az avatarunk által tényleg jelen vagyunk. Zuckerberg szavai szerint ez lesz a testet öltött internet, ahol nem csak tartalmat fogyasztunk, hanem valóban benne leszünk. Ezt az élmény fogja még fokozni, hogy az online világhoz, vagyis a metaverzumhoz, a számítógépek mellett okosszemüveggel, virtuális valóság headsetekkel is lehet csatlakozni, hogy még inkább átéljük az egészet.

Talán úgy lehet a Facebook törekvéseit legjobban elképzelni, hogy a jelenlegi közösségi média szolgáltatásait ötvözzük a számítógépes játékok virtuális világával. A cég fokozatosan, újabb szolgáltatásokkal akarja a felhasználókat ebbe az irányba terelni, és azt szeretné, hogy öt éven belül már működjön egy ilyen metaverzum lehetőleg minél több felhasználóval.

Ez egy kétrészes szemle első része. A második rész itt olvasható.

2022. január 12.